عمر لامپ ویدئو پروژکتور چقدر است؟

ویدئو پروژکتور استوک

عمر لامپ ویدئو پروژکتور چقدر است؟

عمر لامپ ویدئو پروژکتور چقدر است؟

لامپ ویدئو پروژکتور من چقدر باید دوام بیاورد؟

با توجه به نوع و کیفیتی که هر یک از انواع مختلف لامپ‌های ویدئو پروژکتور ها دارند انتظار می‌رود که تا مدت زمان نسبتاً مشخصی دوام بیاورند که به این مدت، عمر لامپ می‌گوییم. این مقدار با تعداد ساعت بیان می‌شود و معمولاً چیزی بین 1500 تا 2000 ساعت است؛ البته مدل‌های جدیدتر مدعی عمر 5000 ساعت و بیشتر نیز هستند. مدت زمان تعیین شده برای حفظ نور لامپ بر اساس یک منحنی زنگی شکل تعیین می‌شود؛ بنابراین اغلب (و نه همه) لامپ‌ها تا مدت زمان اعلام شده دوام می‌آورند. بیشتر تولیدکنندگان تولیدات خود را برای یک بازه زمانی یا تعداد ساعت مشخص ضمانت می‌کنند.

احتمال اینکه لامپ ویدئو پروژکتورهایی که در شرایط صحیح و به شکل معمول از آن‌ها استفاده می‌شود (3 تا 5 ساعت در روز استفاده در محیط تمیز و نسبتاً بدون گرد و غبار) تا مدت زمان تعیین شده دوام بیاورند از بقیه بیشتر است. ویدئو پروژکتورهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند یا در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند به احتمال زیاد عمر لامپ محدودتری خواهند داشت. بیشترین احتمال سوختن لامپ قبل از عمر اسمی آن به ویدئو پروژکتورهایی تعلق دارد که هر 24 ساعت 7 روز هفته روشن هستند.

 

از کجا بفهمیم که زمان تعویض لامپ فرا رسیده است؟

لامپ‌های متال هالید (جیوه تحت فشار) با گذشت زمان قدرت اولیه خود را از دست می‌دهند و فشار داخلشان افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه، روشنایی تصویر به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. این کم شدن تدریجی نور شاید آن‌قدر کم باشد که به چشم نیاید، اما در هر صورت تأثیر روزافزونی بر نمایش تصویر خواهد داشت. هنگامی‌که این کم شدن نور به حد قابل توجهی رسید باید لامپ ویدئو پروژکتور خود را تعویض کنید. گاهی لامپ در پایان عمر خود کلاً می‌سوزد که البته این اتفاق معمولاً به خاطر گرمای بیش از حد رخ می‌دهد. اغلب ویدئو پروژکتورهای امروزی یک شمارشگر داخلی دارند که میزان استفاده از لامپ را ثبت می‌کند و زمان تعویض آن را به اطلاع کاربر می‌رساند. این شمارشگر پس از هر بار تعویض لامپ باید مجدداً تنظیم شود.

چطور می‌توانم عمر لامپ ویدئو پروژکتور خود را افزایش بدهم؟

موارد زیر برخی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه‌ای است که به کمک آن‌ها می‌توانید احتمال سوختن زودهنگام لامپ ویدئو پروژکتور خود را به حداقل برسانید:

  • از گرم شدن بیش از حد ویدئو پروژکتور جلوگیری کنید؛ مهم‌ترین علت سوختن لامپ، گرمای بیش از حد است.
  • پس از خاموش کردن ویدئو پروژکتور حداقل 10 دقیقه برای خنک شدن لامپ در نظر بگیرید و در طول این بازه زمانی و هنگامی‌که لامپ روشن است، ابداً ویدئو پروژکتور را جابجا نکنید. لامپ داغ حساس‌تر است.
  • ویدئو پروژکتور را در محیطی نصب کنید که تمیز و نسبتاً عاری از گرد و غبار باشد تا از مسدود شدن دریچه‌های فن و فیلترهای هوا جلوگیری شود. این فیلترها باید به طور مرتب تمیز شوند.
  • فضای مناسبی را در اطراف فن یا خروجی‌های هوا در نظر بگیرید تا امکان تخلیه آزادانه گرمای اضافی وجود داشته باشد.
  • چنانچه ویدئو پروژکتور شما به قابلیت economy mode مجهز شده و استفاده از آن در وضعیت و شرایط موجود متناسب به نظر می‌رسد، آن را فعال کنید. در این حالت روشنایی ویدئو پروژکتور کمتر می‌شود، اما لامپ بیشتر دوام خواهد آورد.
  • هرگز ویدئو پروژکتور را در محیط‌های بسیار داغ یا بسیار سرد (مثلاً در فصل تابستان یا زمستان در داخل خودرو) رها نکنید.

اشتراك گذاری نوشته